ebook downloaden







Meer Energie - Meer inkomen - Meer Vrije Tijd

Afslanken en feesten: dat kan prima!

Afslanken en feesten: dat kan prima!

 

We zijn opgegroeid met het idee dat als er iets te vieren valt, we mogen

‘zondigen’. Taart, frisdrank, alcohol, zoutjes, etc. allemaal producten met

veel ongezonde en dikmakende ingrediënten.

 

Vroeger kenden we weinig welvaart en was er maar zelden een mogelijkheid

om iets te vieren en uit de band te springen. Een feestje vieren was iets om

naar uit te kijken. Tegenwoordig is het anders. Er wordt met grote regelmaat

iets gevierd: trakteren op school en kantoor, verjaardagen van familie, buren

of vrienden, de 3e helft van sportwedstrijden,  pretparkbezoek, vakanties, de

vrijdagmiddag borrel,  restaurantbezoek en ga zo maar door.

 

We springen min of meer routineus uit de band. Alle voeding die vroeger slechts

af en toe gegeten werd is nu regelmatige kost geworden en ons dagelijkse menu

door onze leefwijze in hoge mate ‘versuikerd’, ‘vervet’ en ‘ontvezeld’, dus

onnatuurlijk en veel te energierijk  geworden.

 

Zoet en vet zijn als  energiebronnen voor ons lichaam heel belangrijk. Niet

verwonderlijk dat we er daarom instinctief een voorkeur voor hebben. Vroeger

kregen we suiker binnen als we fruit aten. Of vet bij het eten van noten en zaden.

Maar bij het eten van fruit, noten en zaden kregen we tegelijkertijd ook alle andere

voedingstoffen binnen: vezels, vitaminen en mineralen.

 

Met geproduceerd voedsel (chocoladepaashaas, snoep, taart, kaasjes, bitterballen,

etc.) is dat niet meer het geval. Het geeft piekbelastingen van suiker, zout en vet.

Alle andere gezonde voedingsstoffen zijn eruit gehaald.

 

Geef je zelf een Sinterklaas-, Kerst- of verjaardagsfeestje, dan hebben we wat tips

en een kado:

 

Tip 1: zorg dat er gezonde hapjes en/of gerechten zijn.

 

Wat voorbeelden van hapjes:

– pure chocolade

– kwarktaart gezoet met stevia in plaats van suiker

– een mix van ongezouten noten en zaden,

– olijven, dadels, vijgen, rauwe bloemkool en zontomaatjes met zelfgemaakte
yoghurt dipsaus of tzatsiki,

– vers fruit,

– (gerookte) vis, etc..

 

Is dit lijstje niet naar je smaak dan is er altijd nog google, zoeken naar ‘gezonde

snack, feest, hapjes’ geeft al gauw keuze genoeg voor 10 feestjes!

 

 

Tip 2: Wijk niet af van je  normale eetpatroon.

 
Blijf bij je normale eet- en drinkgewoontes. Neem je normale ontbijt en lunch.

Als je overdag te weinig eet is de kans groot dat je ’s avonds gaat compenseren,

en dat is een mooi woord voor ‘te veel eten’!

 
Tip 3: Doe aan extra bewegen.

 
Links of rechtsom eet of drink je tijdens feestdagen toch altijd meer dan je normaal

doet. Dat is helemaal niet erg, geniet ervan, en zorg dat je gewoon wat meer beweegt:

wandelen, fietsen, extra sportschool sessie, etc.. Het geeft ook een gezond gevoel,

waardoor je automatisch minder zin hebt in ongezonde dingen. En blijf flink water

drinken, minstens 1,5 liter.

 

 

Tip 4: het besluit

 

De laatste tip is tevens de belangrijkste. Besluit nu gewoon dat je tip 1 tot en met 3

gaat uitvoeren. Het besluit is de basis van alles wat je wil bereiken, en dat geldt ook

voor gezond eten en drinken.

 

Neem het besluit, schrijf het op, hang het aan de koelkast en wees alert wanneer je

sabotage stemmetje in je hoofd begint met: ‘ach, eentje kan wel’, ‘morgen gaan we

weer normaal doen’, ‘anders ben ik niet gezellig’. En voel je dat het stemmetje gaat

winnen, vraag je eens af wie er eigenlijk de baas is in je leven.

 

 

Tip 5: wil je een steuntje in de rug

 

Veel mensen weten het eigenlijk allemaal wel, maar als puntje bij paaltje komt saboteren

ze zichzelf. Er is iets meer voor nodig. En daar gaat Nooit Meer Overgewicht nu juist over:

doen wat je weet en dealen met je sabotagegedrag.

 
Gebruik onze hulp, maak het jezelf makkelijker en wordt lid voor 3 of 6 maanden.

En bij feesten hoort een kado: 35% korting klinkt als een mooi kado, toch?

 

www.nooitmeerovergewicht.nl

 

 

PS. DEEL dit artikel s.v.p. met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen

hier onder te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ervan kunnen profiteren.

 

 

 

 

Pin It

Laat reactie achter